Algemene Verkoop- en Leveringsvoorwaarden van SDM Support B.V., gevestigd te ‘s-Gravenhage, ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 27170284 (“de Algemene Voorwaarden”) versie juli 2024

1.0 toepasselijkheid van de algemene voorwaarden

1.1 De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanvragen en Overeenkomsten waarvan SDM Support B.V., hierna te noemen “RhinoSystems”, onder welke titel dan ook goederen of diensten, hierna ook gezamenlijk te noemen “Product(en)”, levert aan een natuurlijke of rechtspersoon die handelt in de uitvoering van beroep of bedrijf, hierna te noemen “Koper”. Natuurlijke personen die niet handelen in de uitoefening van beroep of bedrijf kunnen geen beroep doen op de bepalingen zoals opgenomen in de Algemene Voorwaarden. Op de Algemene Voorwaarden kan door eenieder, die door RhinoSystems in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst wordt ingeschakeld, een beroep worden gedaan.

2.0 offertes en totstandkoming van overeenkomsten

2.1 Alle aanbiedingen c.q. offertes van RhinoSystems zijn herroepelijk, vrijblijvend en vervallen na verloop van 10 dagen.

2.2 Een Overeenkomst komt tot stand nadat Koper de aanbieding c.q. offerte van RhinoSystems schriftelijk heeft geaccepteerd, danwel wanneer RhinoSystems met de uitvoering van de Overeenkomst gestart is.

2.3 Mondelinge toezeggingen binden RhinoSystems niet, tenzij deze schriftelijk zijn bevestigd door RhinoSystems.

3.0 levertijd

3.1 RhinoSystems geeft bij het aangaan van de Overeenkomst desgewenst naar beste vermogen een schatting van de (op)levertijd. Een door RhinoSystems gecommuniceerde (op)levertijd geldt bij benadering en kan nooit als een fatale termijn worden aangemerkt maar is altijd een schatting. RhinoSystems kan niet in verzuim raken wanneer zij er niet in slaagt de Producten binnen de vooraf geschatte levertijd (op) te leveren.

3.2 In overeengekomen levertijden zijn, niet begrepen algemeen erkende feestdagen en daarmee ingevolge de algemene termijnenwet gelijkgestelde dagen (met als gevolg dat de levertijd met dergelijke dagen wordt verlengd).

3.3Indien RhinoSystems de Producten niet tijdig (op)levert, dient Koper RhinoSystems schriftelijk in gebreke te stellen, en RhinoSystems een redelijke termijn van ten minste 30 dagen te gunnen om de Producten alsnog (op) te leveren. Indien RhinoSystems na het verstrijken van de in de ingebrekestelling genoemde termijn in gebreke blijft de Producten (op) te leveren, raakt RhinoSystems in verzuim.

4.0 aflevering

Leveringen binnen Nederland

4.1 Levering van de goederen en overgang van het risico vindt, tenzij anders overeengekomen, plaats conform de Incoterm Delivered Duty Paid (DDP) (Incoterms 2020) op het overeengekomen installatieadres.

Leveringen buiten Nederland

4.2 Levering van de goederen aan Koper en de overgang van het risico vindt, tenzij anders overeengekomen, plaats conform de overeengekomen Incoterm Ex Works (EXW) (Incoterms 2020) magazijn RhinoSystems.

Leveringen binnen- en buitenland

4.3 Koper dient op het door hem opgegeven adres een goed bereikbare losplaats te hebben, bij gebreke waarvan RhinoSystems aan Koper een redelijke lossingtoeslag mag berekenen.

4.4 Koper is jegens RhinoSystems verplicht tot een onmiddellijke inontvangstneming van het gekochte Product, zodra deze aan hem wordt afgeleverd, c.q. aangeboden. Indien Koper niet aan afname meewerkt, heeft RhinoSystems het recht om, nadat Koper door haar in gebreke is gesteld, de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk door een schriftelijke verklaring te ontbinden. Ook heeft RhinoSystems in die situatie het recht om de goederen voor rekening en risico van Koper op te slaan en nakoming van de Overeenkomst te vorderen. RhinoSystems behoeft in het geval van opslag de goederen niet te verzekeren.

4.5 RhinoSystems heeft te allen tijde het recht om de af te leveren Producten in delen af te leveren.

5.0 oplevering en onderhoudstermijn

5.1 De keuring van het door RhinoSystems voltooide werk geschiedt zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 15 kalenderdagen nadat RhinoSystems heeft medegedeeld dat de prestatie gereed is voor keuring en op voorwaarde dat de nog openstaande facturen door Koper uiterlijk vóór de keurdatum integraal zijn voldaan. De met Koper overeengekomen datum en tijdstip voor de keuring worden schriftelijk aan Koper bevestigd. De keuring vindt plaats door Koper in aanwezigheid van RhinoSystems of een daartoe door RhinoSystems gemachtigde derde.

5.2 Ter gelegenheid van de keuring wordt door RhinoSystems een door beide partijen te ondertekenen proces-verbaal van oplevering opgemaakt, waarin de eventueel door Koper geconstateerde onvolkomenheden worden vastgelegd en waarin vermeld wordt of het werk al dan niet is goedgekeurd; in het eerste geval met vermelding van de eventueel aanwezige kleine gebreken die een ingebruikname niet in de weg staan, in het laatste geval met vermelding van de gebreken, die de redenen voor onthouding van de goedkeuring zijn. Het proces-verbaal wordt ondertekend door RhinoSystems en Koper. Een kopie van het ondertekende proces-verbaal wordt aan Koper verstrekt.

5.3 Wordt het werk goedgekeurd, dan wordt het moment waarop het proces-verbaal van oplevering is opgemaakt en ondertekend als moment van oplevering aangemerkt.

5.4 Wordt nadat RhinoSystems heeft medegedeeld dat het werk gereed is voor opneming, het werk door toedoen of nalaten van Koper niet binnen 15 kalenderdagen opgenomen, dan wordt het werk op de 15e kalenderdag na de verzending van de mededeling door RhinoSystems dat het werk voor opneming gereed is, geacht stilzwijgend te zijn goedgekeurd en opgeleverd.

5.5 Gehele of gedeeltelijke ingebruikneming van het werk door Koper of het uitvoeren van werkzaamheden aan het werk door derden vóór oplevering is niet toegestaan. Als Koper het werk feitelijk geheel of gedeeltelijk in gebruik neemt of werkzaamheden door derden laat uitvoeren, geldt het werk of dat gedeelte als goedgekeurd en opgeleverd en is Koper het bedrag van de eindafrekening direct opeisbaar verschuldigd.

5.6 Onthouding van goedkeuring van oplevering door Koper moet gemotiveerd en met opsomming en specificatie van de gebreken per aangetekende brief plaatsvinden. Als RhinoSystems vaststelt dat gelet op de aard of omvang van de tekortkomingen in redelijkheid niet van oplevering kan worden gesproken, zal RhinoSystems na overleg met Koper een nieuwe datum noemen waarop het werk gereed zal zijn voor oplevering.

5.7 Vanaf het moment van oplevering, is het werk voor risico van Koper.

5.8 Wanneer in de Overeenkomst een onderhoudstermijn is overeengekomen, gaat de onderhoudstermijn in op het moment van oplevering. Gebreken die tijdens de overeengekomen onderhoudstermijn optreden, zullen door RhinoSystems zo spoedig mogelijk worden hersteld, tenzij het een gebrek betreft waarvoor Koper verantwoordelijk of aansprakelijk is. RhinoSystems is niet verplicht gebreken waarvoor Koper verantwoordelijk of aansprakelijk is, te herstellen. Indien Koper herstel verlangt van gebreken waar zij zelf voor verantwoordelijk of aansprakelijk is, komen de kosten van herstel van die gebreken komen voor rekening van Koper.

5.9 Voor een heropneming na onthouding van goedkeuring vinden de bovenvermelde bepalingen overeenkomstige toepassing.

5.10 RhinoSystems mag de oplevering verdelen in een aantal deelopleveringen.

6.0 prijzen en betaling

6.1 De door RhinoSystems opgegeven prijzen zijn exclusief omzetbelasting en exclusief in- en uitvoerrechten en/of andere overheidsheffingen en/of belastingen en/of het lossen en/of het transport van de goederen.

6.2 Indien naast koop ook installatie wordt overeengekomen, ontvangt Koper na totstandkoming van de Overeenkomst een factuur voor 40% van het totaalbedrag. De resterende 60% factureert RhinoSystems na installatie van de goederen. De betaaltermijn voor beide facturen is 14 dagen na factuurdatum.

6.3 Indien slechts koop en geen installatie wordt overeengekomen, wordt het totaalbedrag in één keer gefactureerd. Deze factuur dient eveneens binnen 14 dagen na factuurdatum te worden betaald door Koper.

6.4 Indien heffingen en/of belastingen en/of kosten die de kostprijs van de verkochte goederen respectievelijk van het uitvoeren van de overeengekomen opdracht beïnvloeden na het sluiten van de Overeenkomst tot aan het tijdstip van de aflevering respectievelijk het uitvoeren van de overeengekomen opdracht, hoger blijken te zijn dan die op het moment van het sluiten van de Overeenkomst, heeft RhinoSystems het recht om de overeengekomen prijs aan die verhoging(en) aan te passen. Partijen wijken hiermee af van artikel 7:753 BW. Dit geldt ook indien RhinoSystems op afroep of in delen levert en wel voor iedere deellevering afzonderlijk. RhinoSystems zal Koper hiervan op voorhand schriftelijk op de hoogte brengen. Koper heeft de tijd gedurende 1 week na kennisgeving om van de koop af te zien, in verband waarmee de met Koper overeengekomen aflevertermijn door RhinoSystems met maximaal 1 week kan worden verlengd.

6.5 Betaling van facturen, inclusief omzetbelasting en eventueel toepasselijke lossingtoelagen, dient binnen 14 dagen na factuurdatum te geschieden op de op de factuur aangegeven bank- of girorekening van RhinoSystems, bij gebreke waarvan Koper zonder voorafgaande ingebrekestelling in verzuim raakt.

6.6 De in dit artikel genoemde betalingstermijnen zijn fatale termijnen. Koper is derhalve zonder ingebrekestelling in verzuim bij het verstrijken van de overeengekomen betalingstermijn. Vanaf het moment van verzuim tot de dag van volledige betaling is Koper de wettelijke handelsrente verschuldigd over het openstaande bedrag. Alle door RhinoSystems te maken gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, daaronder begrepen de kosten voor rechtskundige bijstand alsmede de kosten die bij vonnis niet geliquideerd worden, komen ten laste van Koper. De buitengerechtelijke kosten worden vastgesteld op tenminste 15% van de hoofdsom, met een minimum van € 500,- (excl. btw). Naar keuze van RhinoSystems kan Koper ook worden belast voor de werkelijke kosten.

6.7 Koper kan geen beroep doen op verrekening, korting of opschorting.

6.8 RhinoSystems is te allen tijde gerechtigd van Koper zekerheid te verlangen voor de nakoming van diens uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.

6.9 Door RhinoSystems ontvangen bedragen strekken allereerst tot betaling van de verschuldigde kosten, vervolgens van de verschuldigde rente, en tot slot op de (telkens oudste) hoofdsom.

6.10 Indien een koop op afroep is gesloten, is RhinoSystems gerechtigd iedere afroep afzonderlijk te factureren, in welk geval artikel 1 tot en met 6.9 ook van toepassing zijn op iedere factuur afzonderlijk.

7.0 opschortingsrecht en eigendomsvoorbehoud

7.1. Indien Koper niet voldoet aan zijn betalingsverplichtingen als omschreven in artikel 6 van de Algemene Voorwaarden, is RhinoSystems gerechtigd de uitvoering van alle Overeenkomsten met Koper op te schorten, totdat betaling van de hoofdsom, rente en incassokosten heeft plaatsgevonden of totdat Koper voldoende zekerheid heeft gesteld voor betaling van de hoofdsom, rente en incassokosten. Alle geleverde en te leveren goederen blijven eigendom van RhinoSystems, totdat betaling van de hoofdsom, rente en incassokosten heeft plaatsgevonden of totdat Koper voldoende zekerheid heeft gesteld voor betaling van de hoofdsom, rente en incassokosten.

7.2 Alle leveringen geschieden onder eigendomsvoorbehoud. RhinoSystems behoudt de eigendom van de op grond van enige Overeenkomst aan Koper afgeleverde en af te leveren goederen totdat Koper:

–  (a) de koopprijs van alle goederen, vermeerderd met verschuldigde renten en kosten, volledig heeft voldaan, en

–  (b) alle vorderingen heeft voldaan ter zake van werkzaamheden die RhinoSystems ten behoeve van hem verricht of zal verrichten in het kader van de desbetreffende overeenkomst(en), en

–  (c) de vordering(en) heeft voldaan die RhinoSystems op hem verkrijgt indien hij tekortschiet in de nakoming van de hiervoor bedoelde verplichtingen.

7.3 Koper mag de goederen op geen enkele wijze laten strekken tot zekerheid van andere vorderingen dan die van RhinoSystems.

7.4 Indien Koper zijn betalingsverplichtingen niet volledig of niet tijdig nakomt, in staat van faillissement wordt verklaard, surseance van betaling vraagt of zijn bedrijf liquideert, dient hij de afgegeven goederen, die gevolge artikel 7.2 van de Algemene Voorwaarden of anderszins eigendom van RhinoSystems zijn, binnen 48 uur, aan RhinoSystems terug te geven. Na teruggave van de goederen zal Koper worden gecrediteerd voor de marktwaarde van de goederen op de dag van teruggave.

8.0 keuring en klachten

8.1 Koper dient de afgeleverde goederen en/of verleende diensten terstond na aflevering te controleren op uiterlijke beschadigingen, hoeveelheid, afmetingen en andere zonder vergaand onderzoek te ontdekken gebreken. Eenmaal in ontvangst genomen goederen worden geacht aan de Overeenkomst te beantwoorden, tenzij het goed of de prestatie een niet op eenvoudige wijze te constateren onzichtbaar gebrek blijkt te hebben.

8.2 Klachten over uiterlijk waarneembare gebreken aan de geleverde goederen en/of de verleende diensten dienen binnen twee werkdagen na ontvangst van de goederen en/of het verlenen van de dienst schriftelijk ter kennis van RhinoSystems te worden gebracht onder nauwkeurige mededeling van het gebrek, bij gebreke waarvan Koper ieder recht verliest om op een eventueel gebrek een beroep te doen, en enige daaruit voortvloeiende vordering geldend te maken. Ook iedere mogelijkheid op eventueel verstrekte garanties vervalt.

8.3 Andere reclamaties ten aanzien van niet direct zichtbare gebreken kunnen slechts geldend worden gemaakt, dienen binnen 2 dagen nadat het gebrek is ontdekt of redelijkerwijs geconstateerd had kunnen worden, schriftelijk en op duidelijk omschreven wijze bij RhinoSystems zijn gemeld, bij gebreke waarvan Koper ieder recht verliest om op een eventueel gebrek een beroep te doen, en enige daaruit voortvloeiende vordering geldend te maken. Ook iedere mogelijkheid op eventueel verstrekte garanties vervalt.

8.4 Geringe in de handel toelaatbaar geachte of technisch niet te voorkomen afwijkingen in kwaliteit, kleur, maat, gewicht, finish, dessin e.d. vormen geen grondslag voor klachten c.q. reclamaties.

8.5 In het kader van de inspectieplicht, dient Koper de goederen in ieder geval uitgebreid en grondig te inspecteren voordat deze worden verwerkt ten einde zich van de conformiteit van de goederen te verzekeren. Bij ontdekking van enig gebrek mag Koper het gebrekkige goed niet verder verwerken. Indien eventuele fouten niettemin pas bij de verwerking worden vastgesteld, dan moeten de werkzaamheden, indien dat nodig is om (verdere) schade te voorkomen, onmiddellijk worden gestaakt en de nog niet verwerkte, ongeopende, originele verpakkingen worden veiliggesteld. Een klacht over een gebrek dat pas bij c.q. na verwerking wordt ontdekt, kan slechts leiden tot enige vordering op RhinoSystems, indien Koper bewijst dat het onmogelijk was om het gebrek voorafgaand c.q. ter gelegenheid van de verwerking te ontdekken.

8.6 RhinoSystems heeft het recht om van Koper te verlangen dat hij de aan hem afgeleverde goederen – ter zake waarvan hij tijdig en op de juiste wijze heeft geklaagd – of een door RhinoSystems te bepalen representatief gedeelte daarvan, aan RhinoSystems retourneert, op kosten en risico van RhinoSystems, opdat RhinoSystems in staat is om de geuite klacht op haar juistheid te controleren. RhinoSystems kan ervoor kiezen om de klacht te onderzoeken ter plaatse waar Koper de zending heeft opgeslagen, respectievelijk de desbetreffende goederen werden verwerkt, in welk geval Koper daaraan zijn medewerking moet verlenen. Retourzendingen worden door RhinoSystems slechts aanvaard als dat op haar verzoek gebeurt of nadat zij daartoe voorafgaand haar toestemming heeft gegeven onder mededeling van een retournummer. De kosten van de terugzending en de opslag worden – indien de retourzending naar aanleiding van een klacht plaatsvindt – door Koper voorgeschoten. RhinoSystems zal de kosten aan Koper terugbetalen indien vast komt te staan dat er sprake is van een toerekenbare tekortkoming aan de zijde van RhinoSystems.

8.7 Indien blijkt dat enige klacht ten onrechte is geuit en RhinoSystems in het kader daarvan werkzaamheden heeft verricht, respectievelijk goederen heeft geleverd, dan heeft RhinoSystems het recht om deze werkzaamheden, respectievelijk de geleverde goederen, aan Koper tegen de normaal bij RhinoSystems geldende prijzen in rekening te brengen.

8.8 Klachten van Koper met betrekking tot de door RhinoSystems verstuurde facturen dient Koper binnen 3 dagen na ontvangst van de factuur schriftelijk bij RhinoSystems kenbaar te maken. Na het verstrijken van deze termijn wordt Koper geacht de factuur te hebben aanvaard en vervalt het recht om te klagen over de factuur.

8.9 Eventuele gebreken betreffende een deel van de afgeleverde goederen, respectievelijk de door RhinoSystems geleverde diensten, geven Koper slechts het recht tot afkeuring of weigering van de gebrekkige goederen dan wel het gebrekkige gedeelte van de uitgevoerde dienst.

8.10 Eventuele (klachten over) gebreken en schade(s) ten aanzien van een geleverd goed en/of een door RhinoSystems geleverde dienst, laten de betalingsverplichting van Koper onverlet. Koper kan in geval van een (vermeend) gebrek dus geen beroep doen op opschorting van zijn verplichting tot betaling. Koper is evenmin bevoegd tot verrekening.

9.0 garanties

9.1 RhinoSystems garandeert gedurende één jaar, welke termijn start na levering van de goederen, dat Koper de goederen uit de beschermkoker omhoog kan halen, op slot kan doen, van het slot kan halen en weer in de beschermkoker kan laten zakken.

9.2 Buiten de garantie vallen in ieder geval deze gebreken die op treden in of (mede) het gevolg zijn van:

– (a) onzorgvuldig gebruik van de goederen door Koper;
– (b) schade ontstaan door of in verband met oorzaken, die ten tijde van het verwerken van de goederen met inachtneming van de stand der techniek niet te voorzien was;
– (c) indien Koper niet meer in het bezit is van de overhandigde sleutel, danwel indien de sleutel dermate van vorm is veranderd, waardoor Koper de goederen niet meer op slot kan zetten of van het slot kan halen;
– (d) het niet in acht nemen van aanwijzingen of voorschriften, danwel door ander dan het normale voorziene gebruik;

– (e) schade ontstaan door of in verband met (mechanisch) geweld;
– (f) schade ontstaan door een ondeugdelijke bouwconstructie, dan wel een gebrek in de ondergrond;
– (g) schade ontstaan door of in verband met verontreiniging c.q. aantasting van bodem en/of water;
– (h) schade welke het gevolg is van een buiten het werk gelegen oorzaak, zoals onder meer vandalisme, weersinvloeden of andere externe oorzaken.

9.3 Voor wat betreft klachttermijnen dient aansluiting te worden gezocht bij artikel 8. Ter controle van de aanspraak op garantie verkrijgt RhinoSystems het recht om de goederen in geplaatste toestand te bezichtigen.

9.4 RhinoSystems beoordeelt of Koper terecht een beroep doet op de garantie uit lid 2 van dit artikel. Indien sprake is van een terechte garantieclaim, zal RhinoSystems één van de remedies zoals uiteengezet in artikel 1 aanwenden.

10.0 remedies

10.1 Indien sprake is van een tekortkoming, heeft RhinoSystems het recht om op haar eigen kosten over te gaan tot, naar haar keuze:

– (a) aflevering van het ontbrekende;
– (b) herstel van het afgeleverde;
– (c) vervanging, in geval van een goed door eenzelfde niet gebrekkig goed van RhinoSystems, of, naar keuze van RhinoSystems een door haar aan te wijzen goed dat naar het oordeel van haar daaraan gelijkwaardig is; of
– (d) betaling van een bedrag gelijk aan de door Koper aan RhinoSystems voor het betreffende goed/de geleverde dienst betaalde netto-factuurwaarde middels verstrekking van een creditnota, waarbij de goederen op verzoek van RhinoSystems aan haar moeten worden geretourneerd, op kosten van RhinoSystems;
10.2 Prijsvermindering in evenredigheid met de mate van de afwijking van het overeengekomene, indien (i) sprake is van een gebrek c.q. tekortkoming in een geleverd product/de uitgevoerde dienst en (ii) Koper de voorschriften in artikel 8 is nagekomen.
10.3 Indien RhinoSystems kiest voor een vervanging, dan biedt Koper in het kader van deze vervanging het te vervangen goed, zo nodig na uitbouw daarvan, kosteloos aan RhinoSystems aan op een door RhinoSystems te bepalen plaats. Alle kosten die uitgaan boven de enkele verplichting tot het leveren van een vervangend goed zelf, waaronder begrepen maar niet beperkt tot transport-, reis- en verblijfskosten alsmede kosten van demontage en montage, zijn voor rekening van Koper. Voor zover voornoemde kosten door derden bij RhinoSystems in rekening worden gebracht en/of door RhinoSystems worden gemaakt, worden deze kosten tegen de bij RhinoSystems in rekening gebrachte en/of bij RhinoSystems geldende prijzen en tarieven, doorbelast aan en in rekening gebracht bij Koper.
10.4 De remedies opgenomen in lid 1 van dit artikel zijn de enige remedies waarop Koper aanspraak kan maken jegens RhinoSystems in geval van een gebrek/tekortkoming. RhinoSystems is niet gehouden tot betaling van enige (andere) (schade)vergoeding.
10.5 Ieder recht om een beroep te doen op de remedies zoals opgenomen in dit artikel, vervalt indien de goederen ondeugdelijk of in strijd met de door of namens RhinoSystems gegeven instructies zijn vervoerd, behandeld, gebruikt, bewerkt of opgeslagen dan wel de gebruikelijke maatregelen/voorschriften niet in acht zijn genomen, alsmede indien Koper enige uit de Overeenkomst voor hem voortvloeiende verplichtingen jegens RhinoSystems niet, niet behoorlijk of niet tijdig nakomt.
10.6 De bewijslast van een gerechtvaardigde aanspraak onder dit artikel ligt bij Koper. Koper dient in dit kader tevens te bewijzen dat het door hem ontdekte gebrek aan het goed reeds bestond op het moment van de levering daarvan.

11.0 aansprakelijkheid

11.1 De aansprakelijkheid van RhinoSystems uit welke hoofde dan ook is beperkt tot nakoming van de remedies opgenomen in artikel 10. Iedere andere aansprakelijkheid, uit welke hoofde dan ook, voor alle andere kosten en schades, waaronder alle vormen van gevolgschade (waaronder indirecte schade, immateriële schade, bedrijfsschade, stagnatieschade, gederfde winst, letselschade, reputatieschade of milieuschade) is uitgesloten.
11.2 RhinoSystems is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook die ontstaat doordat of nadat Koper de goederen na aflevering heeft bewerkt, verwerkt of aan derden heeft doorgeleverd, respectievelijk heeft doen bewerken of verwerken of aan derden heeft doen leveren.
11.3 RhinoSystems is niet
aansprakelijk voor schade aan de goederen veroorzaakt door beschadiging en/of vernieling van de verpakking van de goederen.
11.4 RhinoSystems is niet aansprakelijk voor eventuele schade geleden als gevolg van het gebruik van de goederen en/of aanwezigheid daarvan op gekozen plek van installatie.
11.5 De aansprakelijkheid van RhinoSystems is in alle gevallen beperkt tot die schade en maximaal tot dat bedrag dat de verzekering van RhinoSystems in het desbetreffende geval uitkeert. Ingeval RhinoSystems aansprakelijk is voor schade, maar de verzekering van RhinoSystems in enig concreet geval om enigerlei reden geen aanspraak op dekking geeft, dan wel de betreffende schade niet door verzekering is gedekt, is de aansprakelijkheid van RhinoSystems beperkt tot maximaal de voor de betreffende overeenkomst overeengekomen koopsom (exclusief B.T.W.), met een maximum van € 5.000,-.
11.6 De uitsluiting en beperking van de aansprakelijkheid van RhinoSystems zoals opgenomen in de artikelen 11 lid 1 t/m 5 heeft tevens betrekking op door RhinoSystems in het kader van de verkoop van de goederen gegeven adviezen. RhinoSystems aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor adviezen, ongeacht of deze adviezen mondeling of schriftelijk zijn uitgebracht en ongeacht of aan dit advies een onderzoek ter plaatse en/of een onderzoek van documenten op bouwtechnisch niveau is voorafgegaan.
11.7 Iedere vordering op RhinoSystems vervalt door het enkele verloop van 12 maanden na de datum waarop het goed of de dienst is geleverd.
11.8 Geen aansprakelijkheid zijdens RhinoSystems bestaat, en iedere aanspraak ter zake enige vermeende tekortkoming vervalt, indien (sprake is van):
-(a) opslag, installatie, toepassing en/of verwerking in strijd met de (schriftelijk) gegeven aanwijzingen van RhinoSystems;
-(b) het geleverde niet nauwkeurig wordt of is gebruikt of niet nauwkeurig is behandeld of aangebracht volgens de aanwijzingen van RhinoSystems, danwel op een anderszins onoordeelkundige of nalatige wijze wordt of is gebruikt of behandeld of opgeslagen;
-(c) het geleverde wordt of is gebruikt of toegepast voor andere doeleinden dan waarvoor het is bestemd, waaronder de situatie dat het goed wordt gebruikt in combinatie met enige zaak, die niet door RhinoSystems werd geleverd, terwijl het door RhinoSystems geleverde goed zelf aan de Overeenkomst beantwoordt;
11.9 het geleverde wordt of is gebruikt op een wijze die voor RhinoSystems redelijkerwijs niet was te verwachten, en dit een en ander invloed heeft gehad op het ontstaan van de schade. Koper is aansprakelijk voor iedere schade aan de af te leveren en/of te verwerken goederen, waaronder die uit diefstal, vernieling etc. indien en zolang de goederen worden opgeslagen op het terrein van Koper. De uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid als genoemd in dit artikel gelden niet in geval de schade is veroorzaakt door opzet en/of bewuste roekeloosheid aan de zijde van RhinoSystems of een tot de leidinggevende behorende ondergeschikte van RhinoSystems.

12.0 tekortkoming en ontbinding

12.1 Indien Koper tekortschiet in de nakoming van zijn verplichting(en) voortvloeiend uit de Overeenkomsten/of de Algemene Voorwaarden, heeft RhinoSystems naast het recht om de desbetreffende Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden ook het recht om de overige tussen Koper en RhinoSystems bestaande overeenkomsten, die nog niet zijn afgewikkeld, door een schriftelijke verklaring geheel of gedeeltelijk te ontbinden of de uitvoering daarvan op te schorten. In dat geval heeft RhinoSystems tevens het recht om van Koper al hetgeen hij haar verschuldigd is in één keer op te eisen en/of komende leveranties slechts onder rembours of tegen vooruitbetaling te leveren respectievelijk de uitvoering van de betreffende opdracht op te schorten, dan wel vooruitbetaling daarvan te verlangen. De in dit lid omschreven rechten laten de overige in de wet geformuleerde rechten van RhinoSystems onverlet.
12.2 RhinoSystems kan de rechten opgenomen in artikel 12.1 ook hanteren indien Koper (al dan niet voorlopig) surseance van betaling of de toepassing van de gerechtelijke schuldsanering verkrijgt of in staat van faillissement wordt verklaard.
12.3In afwijking van artikel 6:271 BW ontstaan door een ontbinding van de Overeenkomst geen ongedaanmakingsverbintenissen. Ontbinding bevrijdt RhinoSystems en Koper slechts naar de toekomst toe van de verbintenissen uit de Overeenkomst.

13.0 overmacht

13.1 Een tekortkoming van RhinoSystems wordt als overmacht beschouwd als zij het – directe of indirect- gevolg is van of samenhangt met maatregelen of voorschriften opgelegd door de overheid, natuurrampen, staat van beleg, staat van oorlog, technische storingen in het bedrijf van de tekortkomende partij of haar toeleveranciers, stagnatie in de aanvoer van grondstoffen en handelswaren, abnormaal hoog ziekteverzuim, werkstakingen, uitsluitingen, bedrijfsbezettingen, verkeersbelemmeringen, technische storingen aan vervoermiddelen import- of exportbelemmeringen, brand, explosie of andere omstandigheden, die buiten de invloedssfeer van RhinoSystems zijn gelegen, indien en voorzover het bovenstaande een deugdelijk en tijdige uitvoering van de Overeenkomst door RhinoSystems belemmeren en zij daarop redelijkerwijs geen invloed heeft kunnen uitoefenen.
13.2 In geval van een dergelijke niet-toerekenbare tekortkoming, is RhinoSystems bevoegd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden of haar verplichtingen voortvloeiend uit de Overeenkomst op te schorten. In het geval er sprake is van tijdelijke verhindering tot 14 dagen na het ontstaan van de in het vorige lid genoemde omstandigheid/omstandigheden is er van overmacht geen sprake en is evenmin sprake van een tekortkoming en wordt, zonder dat Koper de Overeenkomst mag ontbinden, de termijn waarbinnen RhinoSystems moet leveren op de voet van het in artikel 4 gestelde, verlengd. In dit artikel moet onder toerekenbare tekortkoming tevens onrechtmatige daad worden begrepen. Het in dit artikel bepaalde laat de aansprakelijkheid van RhinoSystems uit hoofde van dwingendrechtelijke rechtsregels, onverlet.

14.0 rechts-en forumkeuze en eenzijdig wijzigingsbeding

14.1 Op alle door RhinoSystems gesloten Overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitgesloten.
14.2 Alle geschillen die ontstaan tussen RhinoSystems en Koper, worden beslecht door de rechtbank Den Haag, locatie Den Haag, onverminderd de bevoegdheid van RhinoSystems om Koper voor een anderszins bevoegde rechter in rechte te betrekken.
14.3 RhinoSystems is te allen tijde gerechtigd de Algemene Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen gelden ook voor alle reeds gesloten overeenkomsten. Wijzigingen treden één maand na bekendmaking in werking door middel van een schriftelijke mededeling door RhinoSystems aan Koper waarin de gewijzigde algemene voorwaarden zijn opgenomen. Indien Koper de wijzigingen niet wenst te aanvaarden, heeft hij het recht deze wijzigingen bij aangetekend schrijven te weigeren tot op het ogenblik van de inwerkingtreding. Indien Koper dit nalaat, wordt hij geacht de wijzigingen na het tijdstip van inwerkingtreding te hebben aanvaard.